TUR TIL LUBERON
Alle Frankofile kjenner til forfatteren Peter Mayle, en engelskmann som slo seg ned i landsbyen Ménerbes i Luberon. Derfra skrev han flere bøker om livet på landet i Frankrike. Han pådro seg franskmenns vrede ved beskrivelse av byråkrati og dårlige håndtverksjobber, og ble nedrent av «kjente» som ville komme på besøk. Anbefales!

Luberon er et fjellmassiv sentralt i Provence. Det består av to fjellkjeder, Store og Lille Luberon. Dalen i mellom inneholder flere landsbyer og jordbruksland. Det kommer mange turister hit, særlig på sommeren for å besøke det vakre området og de sjarmerende landsbyene.

Vi hadde aldri vært i dette området før, så vi putta syklene i bilen og kjørte av gårde, tidlig en lørdagsmorgen for å få med oss det berømte markedet i Apt. Her kunne du få kjøpt det meste. Mat og klær og ting og tang. Og lavendel.

Denne dagen brukte vi på å sykle en rundtur om sjarmerende Bonnieux, hvor vi også spiste lunsj. Fint terreng med vinmarker, deretter skikkelig opp og ned, og vi fikk bruk for alle gira!

Vi hadde bestilt overnatting på Le Couvent, en maison d’hotes, i Apt, litt i utkanten av gågatene. Det var et ombygd kloster med store rom, svømmebasseng og hage. Om morgenen spiste vi deilig frokost i et vakkert rom.

På rommet var det en minibar hvor du kunne forsyne deg med drikke og putte på så mye penger du syns det var verdt. I gangen nede var det også: ta-selv-vin og putt på euro i luka. Kjekt hvis du ble tørst etter middagen om kvelden, for alt stenger jo tidlig. Til og med på lørdag var alt stengt etter kl 10.

Apt er absolutt verdt et besøk, med smale gater og en vakker kirke.

Søndag var det like fantastisk vær, og vi hadde valgets kvaler på hvor vi skulle dra, og hvilke landsbyer vi skulle besøke.

Vi kjørte først til Gordes som ligger utrolig til på en åsrygg. Hovedseverdigheten i byen er slottet som ligger i sentrum. Alle bygningene i Gordes er laget av stein og terracottatakstein. Ingen gjerder er tillatt, bare steinmurer. Alle kabler er nedgravd, og gatene er stenlagt. Fantastisk utsikt fra byen, og mot byen. Siden vi var utenom sesongen, var det lite turister.
Like ved Gordes, ligger Village des Bories som er et utendørs museum med ca 20 steinhytter. Disse hyttene er tørrmurt, altså uten mørtel mellom steinene. Disse hyttene ble mest brukt til landbruksformål. Forskerne er usikre på hvor gammel teknikken er, og hvor gamle hyttene er, men gamle er de, og steinhyttene er blitt brukt helt opp til det 19. århundrede. Området ligger ikke langt fra Gordes og er absolutt verdt et besøk!

Planen var nå å dra innom Ménerbes. Det rakk vi ikke. Vi dura videre til Lourmarin, en landsby lengre sør, som vi hadde fått tips om. Rett på utsida av landsbyen fikk vi parkert. Og spist. Like før lunsjserveringa stengte.

Deretter var vi klare for nok en sykkelrundtur, men dessverre hadde sykkelen til Anders punktert. Og pumpa funka ikke. Det var synd, for været var like strålende vakkert! Da var det bare å kjøre hjem igjen. Men først tok vi en rundtur i landsbyen. Veldig fin, og veldig mange turister.

Vi kommer helt sikkert til å ta flere turer til Luberonområdet. Her er det mange flere landsbyer med særpreg å besøke.

SYKKELVEIER
er det ikke så mye av i området rundt Lorgues. Men det kommer seg! Euro velo 8 er nå utvida videre nordover mot Sillans-de-la-Cascade. Vi mener at vi så sykkelsti enda lengre nord da vi kjørte til Luberon, men vi har ikke fått verifisert det.

«Vigne à velo» som har gått fra Les Arcs til Saint Roseline, er nå utvida nordover til Draguignan! Det er også planer om å knytte sammen Euro velo 8 og «Vigne à velo». Bra!

SOSIALT SAMVÆR
er alltid hyggelig. På bouleplassen, på onsdagspromenaden, på aperitif, på middag til nabo og andre nordiske venner. Takk og pris for alle sammen.

Vi tok en utflukt til «Autour du vin», vinmessa i Draguignan. Der kjøpte man et glass for fem euro som man brukte til å gå rundt for å smake på de ulike vinene. Smart opplegg. Vi taua hjem med alle fargene til Rabiega.

BELLEVUE
Vi har ikke så stor hage, men likevel er det mange busker og trær som må kuttes og beskjæres. Ikke minst oliventreet. Anders gikk amok, og det ble bilen full av hageavfall!

INONDATION: REGNVÆR

På slutten av oppholdet kom det fryktelig regnvær, i flere omganger, i Var. Elver rant over sine bredder i Trans, kjempehøye bølger kasta seg over gatene ved kysten, og veier ble stengt pga vannmassene. Butikkene stengte, og skole og barnehage ba foreldrene hente barna tidlig. I Lorgues var det mye vann i gatene, men ellers greit. Var Matin var full av beskrivelser, bilder og videoer av «inondationen».

På avreisedagen var det heldigvis opphold igjen, og Bengt kjørte oss til stasjonen. Lunsjstopp i Antibes som vanlig. 2 x KLM, shuttlebuss, tog og sykkel, og vi kom hjem uten å bli våte.

På tross av dårlig vær på slutten, husker vi de gode opplevelsene, på sykkel i det vakre landskapet, blant vinmarkene og oliventrærne.

Og all god mat og drikke, hjemme hos folk og på restaurantene. Ikke minst moules au curry på La Mariniere, på havna i Frejus. Med rosévin til, så klart.