Vi har i noen dager syklet opp ruta for neste års sykkeltur som skal tilbys via “Provencetråkken“.

Vi begynte med rutas dag nr 2:

FRA LE THORONET TIL CORRENS
Vi sykla mandag, fordi det er nettopp mandag vi skal sykle den etappen i opplegget, og da er det viktig å vite hva som er oppe. Det kan man nemlig aldri være helt sikker på. Og mandager altså – i Frankrike, DA er det mye stengt da. Lørdag har butikkene oppe lenge, søndag har mange oppe på formiddagen, men mandag altså, da er veldig mange mange butikker og spisesteder stengt om formiddagen. Eller om kvelden. Eller begge deler. Sjekker du internett og hjemmesider finner du informasjon om åpningstider, men det er ikke sikkert at det stemmer!

Så altså mandag, vi er i gang, Anders måler km og noterer detaljerte beskrivelser, vi stopper her og der hvor vi tenker vi skal stoppe med gruppa og prøver å tenke ut hvor lang tid ting tar. Det er ikke helt lett. Vi har derfor bestemt oss for at etappene ikke skal være så veldig lange. Dette skal være sykkel- OG kulturtur!

Vi stopper på Abbaye de Thoronet hvor det blir omvisning i klosteret og kirken.

Videre sykler vi litt oppover og nedover, ute på landet, til Entrecasteaux hvor vi kan beundre det flotte slottet og hagen, og hvor det blir lunsj ved elva.

Etter lunsj bærer det videre til Carcès. Vi sykler gjennom byen for å se på murmalingene, deretter videre via Montfort til Correns.

Correns, en bitteliten landsby på 670 innbyggere, er erklært som den første økolandsbyen i Frankrike. Her er ALT økologisk: alt av mat og drikke. Til og med salt og pepper er økologisk!

Vi ankom Correns tidlig ettermiddag og kikka rundt etter en kafe/bar for å leske tørre struper. Men nei mandag er den eneste baren stengt, tabacen og Proxi (minimarked), åpna kl 17.00. Vi lurte på om kveldsmaten ble rester av nistepakka, så vi taua i hvert fall innom vinutsalget og sikra oss en flaske vin vi kunne trøste oss med. Biologisk så klart.

Vi hadde sikta oss inn på å overnatte på stedets Auberge, men i følge hjemmesidene skulle hotellrestauranten være stengt mandag og tirsdag kveld, så vi bestilte et rom på et Chambre d’hote (B&B) i stedet. Ett sjarmerende hus med nydelig hage og svømmebasseng. Ett dopp i bassenget og et glass rosé under pergolaen var det vi behøvde i 28 varmegrader. Sylvi – vår vertinne, var smilende på tilbudsida og kunne fortelle om en “foodtruck” like på utsida av byen, så da øyne vi håp om litt mat! Men restauranten på Auberget var jo oppe, vi skulle ikke dit da? Jo, så klart! Hvis den var oppe så! Bord ble bestilt, og vi rusla inn under en stadig varm sol.

Auberget så litt lukka ut fra gata, men inne så åpna det seg opp et vakkert rom som var restauranten, og utenfor den, en hage. Skikkelig fint! Og så spiste vi en nydelig tre-retters middag for 19 euro. Helt topp!

Natta kom under taket, og vi ble vugga inn i søvnen av alle slags dyrelyder: sirisser, frosker, fugler og hester. Magisk.

Frokost på terrassen. Økologisk alt sammen: egg, 7 slags hjemmelaga syltetøy, karamellpudding (!), vafler med melis, honning, croissanter, hvite rundstykker, nypressa juice, kaffe og te. Skikkelig karbobombe. Ikke helt midt i blinken for en diabetiker, men Anders kosa seg veldig!

FRA CORRENS TIL COTIGNAC
var vi stadig på upløyd mark. Nydelig tur ut av landsbyen, langs elva, opp dalen, på en vei med lite trafikk. Stopp i Barjols som er kjent for sine fontener, 42 stk! Vakker gammel by, verdt å stoppe i. Vi legger opp til en rundtur for å se noen av fontene.

Videre til Tavernes hvor vi kjøpe lunsj: fougasse hos den lokale bakeren, som vi inntok ved en lokal bar, med et glass “demi” til.

Så bar det videre opp, og deretter nedover, via bakveier til Cotignac. Vi tenker at i Cotoignac må vi overnatte, for der kan kvinnfolka endelig få handla litt. Her finner man mange butikker for kunst, ting-og-tang og klær. Cotignac er på lista over: “En av de vakreste landsbyene i Frankrike”. Og det med rette. Her finner du en lang platanallé med mange restauranter hvor du kan sitte og hvile øynene på de vakre gamle bygningene.

En tur til hulene er et must, og kanskje noen blir med til “Notre Dame de grace”, kirken to km oppover, like etter sentrum. Her åpenbarte Jomfru Marie seg 10.august 1519, for en bonde, og meddelte at her skulle det bygges en kirke for å minnes jomfruens fødsel. Et vakkert, fredelig sted.

I Cotignac finnes det et lite hotell, men vi ville prøve ut et Chambre d’hote. Dette lå omtrent i sentrum, litt vanskelig å finne, men du verden for et koselig sted! Nok en hyggelig vertinne som viste oss inn til et sjarmerende dobbeltrom, med alle fargenyanser av gult og oransje. Frokost ved bassenget, sammen med noen svensker. Med syltetøy, yoghurt, ost og fine- og grove bagetter. Helt topp!

Takk for oss, og videre mot Lorgues.

FRA COTIGNAC TIL LORGUES

har vi sykla mange ganger, ulike traséer. Denne gangen prøvde vi oss opp gjennom byen for å komme til toppen av byen, mot Sillans. Fin vei, men så bratt at vi måtte trille sykkelen. Ankomst Sillans, parkering av syklene, og gåtur for å se fossefallet og elva med den flotte grønne fargen.

Det var 17. mai og vi spiste nasjonaldagslunsjen, tre retter, her. God mat, og Anders var fornøyd med to desserter.

Vi fant noen fine bakveier mot Salernes, deretter innom Villecroze, med besøk i den vakre parken, og grottene.

Tilbake til Salernes hvor resten av turen (ca 10 km) går på den gamle jernbanetraséen, nesten uten biltrafikk.

Dagen etter begynte vi med etappe en:

TUR-RETUR LES ARCS – CH ST: ROSELINE
Det beregnes ankomst lørdagen, og dersom noen har tid, anbefales en 9 km sykkeltur, att og fram “Vigne à velo” – som er en 4 km sykkelvei mellom vinmarkene.

Hovedattraksjonen er Chapelle St Roseline, med en nydelig altertavle, utskåret i tre, en stor Chagall-mosaikk, og selvfølgelig mumien med St Roseline! En spesiell historie, som vi da skal fortelle. Mulig med vinsmaking også i Ch St Roseline, grand crue. Nydelig vin, men ganske dyr.

LES ARCS – LE THORONET

Første ordinære sykkeldag. Vi møtes på torget og sykler ut av byen, via Taradeau, til Ch d’Astros. Slottet ligger vakkert til, og der smaker vi på vin som vi kan ha til lunsj.

Innom landsbyen Vidauban, deretter langs Argenselva, oppover en lang dal til Le Thoronet. Vi lette etter hula/chapellet til St Michel. Den var det vanskelig å finne! Men vi fant den, og beregner en stopp her.

Dette er en kort etappe, derfor tenker vi å ta en tur på boulebanen, som er akkurat ved ankomst landsbyen. Vi spiller en turnering, og ser hvem av deltakerne som har talenter i den retning.

I Vidauban var vi innom sykkelforretningen som leier ut sykler. De har ikke så mange VTT/citysykler, men sammen med ev et par av våre, regner vi med å kunne tilby turer for inntil 8 personer.

SYKKELOPPLEGGET
er ikke fast spikra, men nesten. En dag-for-dag-beskrivelse finner du på Provencetråkkens sider.

Noen overnattinger har vi bestemt oss for, mens andre er i tenkeboksen. Mulig vi tilbyr alternativer, til to forskjellige priser.

Prisene er heller ikke helt i boks, men cirkapriser kommer snart.