Endelig var det tid for å dra til Lorgues og Bellevue igjen! 3 1/2 uke i Provence i den vakreste tida.

REISE MED BESVÆR

Tidlig mandag morgen 25. april kjørte Arne G oss ut til Torp. Vi hadde tenkt å sykle, men siden værmeldinga varsla sludd, takka vi ja til transport. Ankomst flyplassen 04.45. Vindstille, lett snøvær og et par cm hvitt dekke. Snøbrøytemaskinene og mannskapet var antakelig parkert for vinteren, så det varte og rakk før vi kom av gårde. Akkurat for seint til å rekke transfer 09.35.

Ankomst Schipol var vi innom KLM-kontoret og fikk billetter til den ombooka flighten. Pga stor trafikk og mange reisende måtte vi vente 11 timer for å komme videre. 10 euro til mat pr snute i kompensasjon, var for kipt. Vi har klaga til KLM og håper på å få dekka noen av utgiftene.

For å få tida til å gå, dura vi inn til Amsterdam. 8 grader og silregn innbød ikke til voldsom utendørs sightseeing, men vi fikk slått ihjæl noen timer.

20.30 dro vi videre, ankomst Nice 22.15. Der ble vi henta av minibuss fra det hotellet vi hadde booka. Deilige senger og det var fantastisk å legge hode på puta etter så mange timer. Ole Lukkøye kom fort!

Tirsdag var det som vanlig streik på jernbanen igjen! Men bussen til Vidauban gikk, som vanlig 12.15. Deretter ble det drosje opp til Bellevue. Endelig framme 24 timer forsinka!

SYKKELTURER
blir det mange av, så sant været er greit.
Denne gangen ville vi forske litt på pilegrimsruta som går i Sør-Frankrike fra Italia til Spania = grand randonėe 653a. De nye lokalkarta har tegna inn ruta, og det er bra merka underveis, med både hvite/røde striper og pilegrimssymbolene. Skjellet viser veien mot Spania, og nøkkelen viser veien i motsatt retning, til Roma.

En oversikt over ruta, i fire kart
Mer info på en fransk side

Onsdag prøvde vi oss i retning Le Muy, men ga opp, akkurat der er det litt forvirrende skilt. Da sykla vi bakveien opp til Flayosc og ned via Sauve Claire. Cecilia hadde tipsa om flotte valmueenger. Det stemte!

Torsdag prøvde vi oss den andre veien, mot Le Thoronet og Carcès. Det ble en flott tur. Vi måtte trille sykkelen innimellom, men på mesteparten av strekningen var det mulig å sykle: gjennom skog, kulturlandskap og stille bakveier.

Nydelig lunsj i Carcès med varm chèvre og grilla grønnsaker før retur. Nam.

BOULE OG SELSKAP MED SVENSKENE
De hyggelige naboene i Bellevue har invitert oss med i boulegjengen på fredager. Det er stas! Denne gangen hadde vi med vin og “tiltygg”, som de sier. Turnering i to timer, i flott vær!

Lørdag, som var dagen før 1. mai, feirer svenskene Valborgmesseafton, og alle ble invitert til Marie-Louise og Lars i Le Thoronet! Vi sykla, så klart, alle andre kjørte bil…

Aperitiff og deretter en fantastisk lunsj. Vi åt og drakk i mange timer. Så kom regnet, og alle styrta under tak. Mona og Østen dro i gang tradisjonelle Valborgmessesanger. Morsomt, men vanskelige og ukjente melodier for oss norske, men vinteren ble på behørig vis sunget ut, og sommeren ble ønsket velkommen. Godt å vite!

Søndagen kom med kald vind, regn og tordenbyger. Vi rakk en tur innom Maison Calme. Leieboeren var ikke hjemme, men vi feide og spyla litt på terrassen. En spurt i bratt-trappa opp til St Ferreol rakk vi akkurat før regnet kom.

På kvelden var det igjen samvær med svensker! Middag hos Inger og Bengt. Nydelig mat og hyggelig samvær. Heldige vårs.

I dag mandag har finværet kommet tilbake, og vi skal hente de første gjestene på flyplassen i kveld. Gleder oss til å få besøk.